Vi är alla en del av säljet även om det inte alltid är tydligt uttalat av företaget

Företaget bjöd regelbundet in föreläsare. Den här gången var ämnet försäljning och föreläsaren var jag. När jag ställde mig framför gruppen satt de flesta med armarna i kors.

Jag ställde frågan: Vad är försäljning? Det kom några syrliga kommentarer. Krängare, duktiga på att snacka, bra på att övertyga mm. En bild som många delar av en säljare.

Jag ställde nästa fråga: Vem i företaget är det som säljer? Del flesta pekade på stackars Jonas i hörnet.

Jag ställde återigen frågan: Vad är försäljning? Jag gav ett exempel.

När jag lite stressad en måndagsmorgon kliver in hos er. Jag känner doften av färskt kaffe och nybakat bröd. En härlig känsla. Man blir lugn. Samtidigt hör jag en röst från vänster: Hej Peter, välkommen. Vi tänkte precis fika, vill du ha en macka och kaffe?

 

”Det är för mig försäljning!”

 

Det härliga personliga bemötandet du får skapar en upplevelse som gör att du känner dig välkommen. Du trivs. Du vill tillbaka. Du känner dig hemma.

Företag som lyckats involvera medarbetarna i det gemensamma målet att skapa en stark kundupplevelse har också bättre förutsättningar att lyckas. En stark kundupplevelse driver försäljning, kundnöjdhet och hjälper till att attrahera fler nya kunder då befintliga kunder ofta talar gott om företaget till andra.

Undersökningar visar att upp till 79 % av det som stänger en affär är en kombination av dina egna upplevelser av ett företag, men också vad andra berättar om företaget.

 

”Vad vill ni att folk ska berätta om er och ert företag?”

 

Det låter naturligtvis som en självklarhet och är också det för många. Men inte för alla.

Otydliga arbetsbeskrivningar, alltför täta skott mellan avdelningar och avsaknaden av en intern samsyn om vad som skapar en stark kundupplevelse leder ofta till missnöjda kunder. I värsta fall förlorade kunder till konkurrerande företag.

 

”Hur kan en anpassad och effektiv säljprocess utveckla ditt företags förmågor”

 

Vi tar utvecklar och implementerar effektiva säljprocesser som ökar insikterna om företagens kundresa.

Vi hjälper till att stärka företagens interna och externa service som ger ökad värdefull kundtid.

Vi utvecklar företagens kundupplevelse vilket ökar förutsättningar för en stark försäljningsutveckling.

 

Välkomna till oss så berättar vi mer.

Peter Karlstén CEO Gate 88

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *